논문상세
학술지명 한국심리학회지: 인지 및 생물
제목(원어) 상품기획의 역설-소비자가 외면하는 혁신적 상품기획: 정렬가능 특성과 비정렬 특성에 따른 의사결정
제목(타언어) Paradox of Product Planning: Consumers’ Use of Alignable and Nonalignable Attributes in Decision Making
제목(영어) Paradox of Product Planning: Consumers’ Use of Alignable and Nonalignable Attributes in Decision Making
키워드(원어) 상품기획, 정렬가능 특성, 비정렬 특성, 의사결정
키워드(타언어) product planning, alignable property, nonalginable property, decision making
키워드(영어) product planning, alignable property, nonalginable property, decision making
저자 한지훈 (  , 연세대학교 인지과학협동과정 )
조광수 (  , 연세대학교 )
초록(원어)
신상품을 기획할 때, 상품기획자는 혁신적인 기능이나 특성을 부여하여 차별화하려고 한다. 그런데 아이러니 하게도 소비자가 제품의 구매의사결정을 할 때는 혁신적인 제품특성을 선택하지 않는 경향이 나타나곤 한다. 본 연구에서는 상품기획의 의도와는 다른 역설적 선택 현상, 즉 상품기획의 역설 현상을 설명하기 위해서 인지심리학의 구조 정렬 모형(structure alignment model)을 기반으로 두 개의 실험을 수행하였다. 실험을 위해 두 가지 스마트 TV 상품을 기획하였고, 두 제품은 각각 동일한 공통특성(commonality) 4개, 같은 기준으로 비교가 가능한 정렬가능 특성(alignable property) 4개, 한 제품만 가지고 있는 비정렬 특성(nonalignable proper... 더보기
초록(타언어)
When planning a new product, product planner tries to differentiate the product from old ones by adding new features or innovative properties. Ironically, when consumers are making decisions about purchasing the product, they do not always consider newly added nonalignable property, which can be referred to as paradox of product planning. To explain this phenomenon, this study conducted ... 더보기
초록(영어)
When planning a new product, product planner tries to differentiate the product from old ones by adding new features or innovative properties. Ironically, when consumers are making decisions about purchasing the product, they do not always consider newly added nonalignable property, which can be referred to as paradox of product planning. To explain this phenomenon, this study conducted two studies based on structure alignment model from cognitive psychology. To conduct the study, we organized two imaginary smart televisions with 12 properties, which consist of commonalities, alignable properties, and nonalignable properties. In the study, participants were asked to make an imagina... 더보기
분야
페이지구간 431 ~ 443
논문파일 KCI_FI002129867.pdf